ترورهای نوین برای ماندن در قدرت

روزنامه گاردین نوشت، مردم غزه و لبنان هزینه ماندن بنیامین نتانیاهو در قدرت را پرداخت می کنند و جو بایدن هم تنها نظاره گر اتفاقات خونبار منطقه است.

به گزارش تحریریه، یک روز پس از انفجار هزاران پیجر در لبنان که چند کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت، تعداد زیادی از بی سیم های (واکی تاکی) مورد استفاده در لبنان هم منفجر شدند و بر تعداد مصدومان اضافه شد.

براساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز، دستگاه های واکی تاکی دستی و دیگر وسایل ارتباطی بی سیم که مورد استفاده حزب الله و مردم قرار می گرفتند در سراسر لبنان منفجر شدند. حزب‌الله اسرائیل را مسئول حمله روز سه‌شنبه اعلام کرد که در آن هزاران پیجر که توسط اعضای این گروه شبه‌نظامی استفاده می‌شد در سراسر لبنان منفجر شد و ۱۲ نفر کشته و تقریباً ۲۸۰۰ زخمی شدند. حزب الله اعلام کرد که انتقام این اقدام را از دولت یهود می گیرد اما تل آویو در مورد این انفجارها اظهار نظری نکرده است.

گزارشگر فایننشال تایمز خود شاهد بود که حداقل یک انفجار در روز چهارشنبه در نزدیکی مراسم تشییع جنازه ای که در حومه جنوبی بیروت برای چند تن از کشته شدگان روز سه شنبه سازماندهی شده بود، رخ داد. روز چهارشنبه حتی گزارش‌هایی مبنی بر انفجار دستگاه‌های الکترونیکی دیگر در لبنان از جمله پنل‌های انرژی خورشیدی روی پشت بام مخابره شد.

Smoke rises from a mobile shop as civil defence members gather in Sidon, Lebanon

وزارت بهداشت لبنان از کشته شدن ۹ نفر و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفر در روز چهارشنبه خبر داد. تعداد جان باختگان انفجارهای دو روزه لبنان به ۲۱ نفر از جمله حداقل دو کودک و بیش از ۳۰۰۰ زخمی رسید. تقریباً ۳۰۰ نفر از مجروحان انفجارهای روز چهارشنبه در وضعیت بدی قرار دارند.

روزنامه گاردین در مورد اقدامات اخیر رژیم اسرائیل نوشت که در هر صورت بمب‌های منفجر شده در لبنان به صورت مشخص افراد غیرنظامی - دیپلمات‌ها و سیاستمداران - را هم هدف قرار داده است که مستقیماً در درگیری ها شرکت نمی‌کردند. به نظر می‌رسد که این اقدام موضوعی را مطرح می کند که حقوقدانان ممکن است آن را «آسیب اتفاقی بیش از حد به غیرنظامیان» بنامند. این استدلال علیه روسیه هم مطرح می شد تا ادعا شود که مسکو در اوکراین جنایات جنگی مرتکب شده است. از آنجا که اسرائیل متحد غرب است، به سختی می توان از همان استدلال در مورد اسرائیل استفاده کرد و خواستار تکرار همان واکنش ها شد.

ترورهای نوین برای ماندن در قدرت

این روزنامه بریتانیایی افزود: چنین حملات نامتناسبی که غیرقانونی به نظر می رسند، نه تنها بی سابقه هستند بلکه ممکن است از این به بعد به امری عادی تبدیل شوند. اگر چنین باشد، این مجوز به دیگر کشورها داده می شود تا قوانین جنگ را به چالش بکشند. ایالات متحده باید وارد عمل شود و دوست خود را مهار کند، اما جو بایدن هیچ نشانه ای از مداخله برای توقف خونریزی نشان نمی دهد. راه صلح از غزه می‌گذرد، اما طرح آتش‌بس بایدن و آزادی گروگان‌ها تنها مورد قبول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است و حماس آن را نمی پذیرد.

براساس این تحلیل، جهان در لبه هرج و مرج قرار دارد، تداوم تسلط نتانیاهو بر قدرت و متعاقب آن مصون ماندن وی از اتهامات فساد عمدتاً به ادامه جنگ او بستگی دارد. هیچ یک از اینها بدون همدستی و کمک ایالات متحده امکان پذیر نیست. شاید تنها پس از انتخابات ریاست جمهوری، ایالات متحده بتواند بگوید که مردم در لبنان و غزه نباید بهای نجات نتانیاهو پرداخت کنند. تا آن زمان، نظم بین المللی مبتنی بر قوانین همچنان توسط همان کشورهایی که این سیستم را ایجاد کرده اند، تضعیف خواهد شد.

پایان/

۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =